newsletter
 
szukaj
  gdzie
 
   
Untitled Document
Informacje
PROGRAM
21. Festiwalu Kultury Żydowskiej: 24 czerwca - 3 lipca 2011

BILETY
informacje i sprzedaż

kup bilety w EVENTIM

AKREDYTACJA

FESTIWAL NA FEJSUBUKU

 
Galerie zdjęć
 
Cheder
 
Galeria Plakatu



Untitled Document
 
Filmy
 
Informacje

JEWISH HERITAGE TOURS FUNDACJI TAUBEGO

THE OTHER EUROPEANS
projekt europejski

 
Przyjaciele



 

 

 

 

 

 

 



PANORAMA MUZYKI ŻYDOWSKIEJ
koncerty 18. Festiwalu

[2008-06-15] Muzyka z Izraela jest przewodnim motywem programu muzycznego tegorocznego Festiwalu szczegóły , ale oprócz niej zaprezentujemy również to, co we współczesnej muzyce żydowskiej dzieje się ważnego w całej Diasporze: od śpiewu kantoralnego w wykonaniu kantorów Itzchaka Helfgota, Benziona Millera i Azi Schwartza, poprzez tradycyjny repertuar jidysz prezentowany przez Strauss Warschauer Duo i Mike'a Alperta, dawną muzykę sefardyjską odtworzoną z pieczołowitością przez Jordi Savalla i jego Hesperion XXI, mieszankę sefardyjsko-kubańską Maurice'a El Medioniego i Roberta Rodrigueza, aż po awangardowe interpretacje żydowskich tematów Erika Friedlandera i rockowego La Mar Enfortuna.

Waiting for the nightingale
Michael Alpert i Strauss/Warschauer Duo

Pionierzy muzyki jidysz - Michael Alpert, Deborah Strauss i Jeff Warschauer, prezentują koncert pieśni, muzyki instrumentalnej i poezji, przygotowany specjalnie na tegoroczny Festiwal Kultury Żydowskiej. Wspólnie wznoszą toast za przeszłą, obecną i przyszłą żywotność kultury jidysz.

28 czerwca, godz. 22.00
Synagoga Kupa, ul. Miodowa 27

* * *

Pokój nad Izraelem!
Koncert Kantorów

Jeden z najbardziej podniosłych, wzruszających koncertów. Kantorzy, zaliczani do grona najwybitniejszych na świecie, najlepsi dyrygenci, chóry kantorów i akompaniatorzy. Publiczność z całego świata. I wreszcie świadomość, że w Synagodze Tempel, jak niegdyś w Świątyni Jerozolimskiej rozbrzmiewa modlitwa tych, którzy są spadkobiercami, depozytariuszami i kontynuatorami muzycznego dziedzictwa Króla Dawida.

Tegoroczny koncert dedykujemy odległej i zarazem jakże bliskiej nam Ziemi Izraela. Wykonają go najlepsi kantorzy synagogalni: Itzchak Meir Helfgot, Benzion Miller, Azi Schwartz z akompaniamentem Daniela Gildara, chór The Neimah Singers pod dyrekcją Marka Temerliesa.

Kantor Itzchak Meir Helfgot (USA) urodził się w Izraelu w 1969 roku. Studiował w Jerusalem Met Yeshiva w Cwat, śpiewu kantoralnego uczył się w Instytucie Kantoralnym w Tel Avivie pod kierunkiem tak znanych kantorów jak Samuel Taube, Itzchak Eshel, Naftaly Herstik. Przez pewien czas był kantorem w synagodze we Frankfurcie. Obecnie pełni funkcję kantora w synagodze Bael-Abbur w Miami Beach. W ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z najbardziej znanych kantorów na świecie.

Benzion Miller (USA), jeden z najsłynniejszych kantorów na świecie, pochodzi z rodziny, w której tradycja kantoralna przekazywana była z ojca na syna. Wiedzę na temat sztuki śpiewu hazzanut Benzionowi Millerowi przekazał jego ojciec kantor Aaron Miller, pod którego kierunkiem doskonalił swój warsztat wokalny. Teorię muzyki studiował w Montrealu u kantora Samuela Taube. Karierę rozpoczął jako pięciolatek. Był solistą chóru w swojej jesziwie, a już w wieku osiemnastu lat został kantorem synagogi w Żydowskim Centrum na Hillside w Nowym Jorku. Koncertuje na całym świecie, w najsłynniejszych salach koncertowych z najwybitniejszymi chórami i orkiestrami.

Kantor Azi Schwartz (USA) jest obecnie kantorem i dyrygentem chóru Park East Synagogue na Manhattanie. Magisterium ukończył w Mannes School of Music w Nowym Jorku, gdzie specjalizował się w śpiewie i dyrygenturze. Kantor Schwartz urodził się w Izraelu w roku 1981. Azi Schwartz ukończył Tel Aviv Cantorial Institute, gdzie studiował z kantorem Naftalim Herstikiem i kompozytorem Raymondem Goldsteinem. Śpiew kantoralny studiował również z kantorem Moshe Sternem, a dyrygenturę z Mistrzem Eli Jaffem. Dodatkowo Azi studiował śpiew i dyrygenturę na Jerusalem Rubin Academy of Music. Kantor Schwartz był Głównym Kantorem Heichal Meir Synagogue w Tel Avivie oraz zastępcą kantora Wielkiej Synagogi w Jerozolimie. Był pierwszym kantorem w historii Izraela, który występował w Knesecie, podczas uroczystych obchodów związanych z sześćdziesiątą rocznicą wyzwolenia KL Auschwitz. Kantor Schwartz występował z prestiżowymi orkiestrami i chórami na całym świecie.

Marc Temerlies (Wielka Brytania) zdradzał talent do muzyki już w bardzo młodym wieku. W rodzinnym Hove pobierał lekcje gry na pianinie. W późniejszym czasie uczył się u Alexandra Kelly w Royal Academy of Music. Uczył się muzyki kantoralnej z Markiem Hertzbergiem - kantorem z St. John's Wood Synagogue, był kantorem w Hove Hebrew Congregation w latach 1991-1992. Współpracował z kantorem Moshe Haschelem podczas tworzenia chóru The Neimah Singers, któremu obecnie przewodzi i dyryguje. Jego podejście do żydowskiej liturgii jest bardzo cenione – The Neimah Singers pod dyrekcją Marka Temerliesa zyskało miano jednego z najlepszych chórów synagogalnych na świecie.

Chór The Neimah Singers został założony w 1994 roku przez Marka Temerliesa, dyrygenta chóru oraz chórzystów - kantora Moshe Haschela oraz Jonathana Weissbarta. Nazwa chóru – „Neimah” oznacza „słodka/przyjemna melodia” i ma podkreślić cel istnienia chóru – nazwa ta odwołuje się do słów z hebrajskiej liturgii: „LeKeil Baruch Ne’imot Yiteinu” („..Błogosławionemu B-gu powinni śpiewać słodkie melodie”) oraz „Besafah Berurah uviNe’imah” („… z jasnością i słodkością”). Muzyka chóru oparta jest na tradycyjnych melodiach, skalach, koncepcjach i stylach (nusach). Wyjątkowa jakość wykonania oraz pieczołowity dobór utworów, które najlepiej oddają sens tekstu sprawiły, że chór Neimah przyczynił się do udoskonalenia poziomu muzyki synagogalnej w Londynie. Zyskał opinię chóru doskonałego, który w niezwykle piękny, delikatny i melodyjny sposób interpretuje liturgię i jest obecnie postrzegany jako jeden z najlepszych chórów męskich na świecie. Chór regularnie śpiewa z kantorem Haschelem w St. John's Wood United Synagogue podczas Szabatu i innych świąt. Dodatkowo pojawia się na wielu prestiżowych koncertach, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Europie. Na repertuar chóru składają się utwory wielu wspaniałych kompozytorów kantoralnych. Większość aranżacji jest autorstwa Raymonda Goldsteina. Chór śpiewa również pieśni w aranżacji Stephena Glassa, Emanuela Fishera oraz Marka Temerliesa.

29 czerwca, godz. 19.00
Synagoga Tempel, ul. Miodowa 24

* * *

Hespèrion XXI - Diaspora Sefardi
Odrodzenie sefardyjskiej pieśni

Spojrzenie na muzykę dawną ze współczesnej perspektywy - to charakterystyczny rys wszystkich zespołów Jordi Savalla i Montserrat Figueras.

Zafascynowani wielkim bogactwem iberyjskiej i europejskiej muzyki XIX wieku i wieków wcześniejszych, Jordi Savall, Montserrat Figueras, Lorenzo Alpert, oraz Hopkinson Smith założyli w roku 1974 zespół Hespèrion XX. Hespèrion od zawsze charakteryzował eklektyczny sposób realizacji artystycznych zamierzeń. To pozwoliło zespołowi na interpretację wielu znaczących średniowiecznych hiszpańskich, ale również angielskich utworów renesansowych oraz barokowych i adaptacje muzyki Downlanda, Tye’a czy Copraria. Zespół przybliża również wiele nieznanych utworów z europejskiego repertuaru, popularyzując tym samym twórczość takich kompozytorów jak J. Jenkins, J. Rosenmuller, S. Scheidt. Od prawie 40 lat zespół Hesperion XXI, a wraz z początkiem nowego wieku - Hespèrion XXI – jest wciąż wierny swojej wizji, uczestnicząc w głównych festiwalach muzyki dawnej na całym świecie.

Jordi Savall to jeden z najwszechstronniej uzdolnionych muzyków swojego pokolenia. Jest wyśmienitym muzykiem koncertowym, nauczycielem, twórcą wielu nowych projektów muzycznych i kulturalnych, a także jednym z głównych architektów współczesnego odrodzenia muzyki dawnej.

Montserrat Figueras to wyjątkowa artystka, której repertuar obejmuje muzykę średniowieczną, renesansową oraz barokową. Jest laureatką licznych nagród, między innymi: Grand Prix de l’Académie du Disque Français, the Edison Klasik Award oraz Grand Prix de la Nouvelle Académie.

Montserrat Figueras (śpiew), Jordi Savall (viola da gamba), Driss el Maloumi (oud), Dimitri Psonis (santur), Pierre Hamon (flet), Begoña Olavide (cytra), David Mayoral (perkusja)

30 czerwca, godz. 22.00
Synagoga Tempel, ul. Miodowa 24

* * *

Erik Friedlander Solo
Mistrz wiolonczeli

Weteran nowojorskiej sceny muzycznej, kompozytor i improwizator grający zarówno klasyczny jak i jazzowy repertuar.

Erik Friedlander współpracuje z Johnem Zornem, Laurie Anderson czy Courtney Love. Nagrał również 8 autorskich płyt. Jego estetyka i pełen dynamizmu styl improwizacji stały się podwaliną nowego stylu gry na wiolonczeli. Grając solo lub z jednym ze swych zespołów, zarówno w projektach klasycznych jak i improwizacyjnych, Friedlander łączy eksperymentalne podejście do wiolonczeli z szacunkiem wobec tradycji. Od samego początku jest jednym z filarów projektu Masada. Erik Friedlander zachwyca amerykańską i europejską publiczność grając ze swoimi zespołami: Topaz, Broken Arm oraz Grains of Paradise. Realizując swój solowy projekt, Erik prezentuje niezwykłą technikę grania w dziesięciu kompozycjach z Zornowskiej „Book of Angels”. Na 18. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie zagra muzykę ze swojej ostatniej płyty „Volac” oraz kilka utworów z Masady Johna Zorna, Book II „The Book of Angels”.

Kraków
1 lipca, godz. 22.00
Synagoga Tempel, ul. Miodowa 24

Warszawa
30 czerwca, godz. 22.00
Fabryka Trzciny, ul. Otwocka 14

* * *
La Mar Enfortuna – Convivencia
Sefardyjski melanż z Brooklynu

Zmysłowy i liryczny La Mar Enfortuna jest sefardyjskim projektem legendarnych twórców grupy Elysian Fields, grającej czarnego rocka, Orena Bloedowa i Jennifer Charles.

Tych dwoje awangardowych artystów odczytało na nowo zapomnianą muzykę Żydów sefardyjskich, pochodzącą z okresu od XI do XVI wieku. Powstała w ten sposób nowoczesna mieszanka muzyczna, łącząca egzotyczne melodie i instrumenty, utwory śpiewane w ladino, po aramejsku, arabsku, hiszpańsku, angielsku, zawierająca w sobie jazz, folk, rock, muzyczny Wschód i Iberię. Korzenie tej muzyki tkwią w tolerancyjnej Andaluzji Złotego Wieku, kiedy to Żydzi, Muzułmanie i Chrześcijanie żyli ze sobą w pokoju. Jednakże ona sama jest już twórczą i nowoczesną interpretacją tradycji, podkreślającą bogactwo kulturowe sztuki sefardyjskiej.

Oren Bloedow (gitara, śpiew), Jennifer Charles (śpiew), Brahim Fribgane (oud, śpiew), Ted Reichman (akordeon), Robert Dipietro (perkusja), Zafer Tawil (skrzypce), Oscar Noriega (klarnet), Jonathan Maron (bas)

03 lipca, godz. 22.00
Synagoga Tempel, ul. Miodowa 24

* * *

Maurice El Medioni i Roberto Rodriguez - Descarga Maghreb
Powrót do Al-Andalus

Descarga (kubańskie jam session) to muzyczny hołd oddany czasom wspólnoty Żydów i Arabów, będący połączeniem lokalnych stylów El Medioniego i Rodrigueza ze wspomnieniami, historią i muzyczną kreatywnością.

Pomiędzy Algierią i Kubą istnieje niesamowita więź kulturowa, wywodząca się z Andaluzyjskiej Hiszpanii z okresu X wieku. Były to czasy dominacji arabskiej i tolerancji międzykluturowej, kiedy to powstała wyjątkowa mieszanka kultury arabskiej, afrykańskiej, żydowskiej i łacińskiej, która rozprzestrzeniała się na terenach całego Imperium Hiszpańskiego. Dwa odległe krańce tego kulturowego imperium spotykają się w projekcie kubańskiego perkusisty Roberto Rodrigueza i algierskiego pianisty, wokalisty Maurica El Medioniego. Muzyczne style tych dwóch artystów wywodzą się z Al-Andalus: terenów Półwyspu Iberyjskiego i Północnej Afryki (maghrebu) zdominowanych przez Islam w okresie pierwszego tysiąclecia.

Po wielkim sukcesie “Descarga Oriental” El Medioni i Roberto Rodriguez spotkali się by stworzyć nowy projekt muzyczny – “Descarga Mahgreb”, który jest połączeniem jazzu oraz muzyki żydowskiej, arabskiej, kubańskiej i andaluzyjskiej.

Maurice El Medioni (śpiew, fortepian), Roberto Rodriguez (perkusja), Amir El Saffar (trąbka), Omart Al Musfi (darbuka), Jennifer Vincent (bass).

4 lipca, godz. 18.30
Synagoga Tempel, ul. Miodowa 24







 

 
Untitled Document
Biuro Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, ul. Józefa 36, 31-056 Kraków, tel.: (+48 12) 431 15 17, 431 15 35 office@jewishfestival.pl